![](/ver/20201021083013/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-2-prechod-1597-1991-pozadi/motive-story-background.jpg)
Příběh
pivovaru![](/ver/20201021083014/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-1-1597-02/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083015/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-1-1597-01/472x324.jpg)
![](/ver/20201021083015/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-1-1597-02/441x286.jpg)
1597
Vznik pivovaru
V roce 1597 skončila v Humpolci éra vaření měšťanského piva, které nahradila produkce z pivovaru, patřícího majitelům heráleckého panství. Pivovar postupně rostl a v 30. letech 20. století zaměstnávala jeho tehdejší majitelka Marie Terezie Fügnerová 40 stálých pracovníků a roční výstav byl 20 tisíc hl. Ležák i světlé a tmavé výčepní pivo měly velmi dobrou jakost a prodávaly se na Humpolecku, Havlíčkobrodsku, Ledečsku i Pelhřimovsku.
![](/ver/20201021083013/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-2-prechod-1597-1991-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083016/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-2-prechod-1597-1991-01/436x299.jpg)
![](/ver/20201021083017/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-3-1991-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021090041/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-3-1991-03/472x324.jpg)
![](/ver/20201021090002/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-3-1991-04/441x286.jpg)
1991
Nový začátek
Humpolecký pivovar byl technologicky po smrti, pověst piva žalostná, jeho prodej u dna. Přesto společníci Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal firmu v malé privatizaci vydražili. Za pětinásobek účetní hodnoty… S nadšením si začali plnit svůj sen o pivovaru, který bude vařit poctivé české pivo. Vybudovali ale také celostátně známou značku Bernard, která se stala pojmem.
![](/ver/20201021083019/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-4-prechod-1991-1993-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083019/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-4-prechod-1991-1993-02/436x299.jpg)
![](/ver/20201021083021/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-5-1993-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083021/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-5-1993-01/472x324.jpg)
![](/ver/20201021083021/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-5-1993-02/441x286.jpg)
1993
Boj za malé pivovary
Stanislav Bernard založil Svaz malých nezávislých pivovarů a začal rok a půl trvající boj za snížení spotřební daně pro pivovary s ročním výstavem do 200 tisíc hektolitrů. Díky jeho prosazení malé pivovary nejen přežily, ale začal jejich rozvoj. Ke konci roku 2020 jich v ČR existuje pět stovek.
Náš pivovar přestavěl stáčírnu lahví, kotelnu, elektrorozvodnu. Připravil přechod z hliníkových na ocelové sudy.
![](/ver/20201021085140/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-6-prechod-1993-2001-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083024/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-6-prechod-1993-2001-01/436x299.jpg)
![](/ver/20201021085724/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-7-2001-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021085724/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-7-2001-03/472x324.jpg)
![](/ver/20201021085724/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-7-2001-04/441x286.jpg)
2001
Nadějné vyhlídky
Pivovar za sebou měl náročné období boje o přežití, zároveň řadu důležitých investic. Jako první v ČR například zavedl mikrobiologickou filtraci bez pasterace, získal nový vlastní zdroj skvělé vody na vaření piva, otevřel první značkovou prodejnu v Humpolci.
Došlo ke dvěma zlomovým událostem. Pivovar v roce 2000 koupil v Rajhradě u Brna vlastní humnovou sladovnu. V roce 2001 získal rovných 50 procent firmy belgický pivovar Duvel Moortgat. Prodej umožnil další nutné investice do rozvoje pivovaru.
Pivovar poprvé použil slogan Vlastní cestou.
![](/ver/20201021085725/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-8-prechod-2001-2002-2005-01/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021085725/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-8-prechod-2001-2002-2005-02/436x299.jpg)
![](/ver/20201021083034/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-9-2002-2005-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20210122135141/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-9.2002-2005-04/472x324.jpg)
![](/ver/20201021083035/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-9-2002-2005-02/441x286.jpg)
2002–2005
Máme patent na lahve
S velkým úspěchem jsme na trh uvedli pivo v retro patentních lahvích a v dřevěných bedýnkách. Úspěch má kampaň „Vlastní cestou“, ještě větší pozornost si vysloužila kampaň „Svět se zbláznil. Držte se…“
Dokončili jsme novou stáčírnu sudů. Se vstupem České republiky do EU v 2004 jsme se začali intenzivně zabývat exportem.
Vyšlo první číslo magazínu Vlastní cestou. Od té doby vychází pravidelně čtyřikrát do roka.
![](/ver/20201021085726/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-10-prechod-2002-2005-2006-2010/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021085727/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-10-prechod-2002-2005-2006-2010-01/436x299.jpg)
![](/ver/20201021083040/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-11-2006-2010-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083040/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-11-2006-2010-01/472x324.jpg)
2006–2010
Bernardovy inovace
Přišli jsme s naším prvním nealko pivem. A jako vůbec první v ČR jsme začali vařit polotmavé nealko pivo. A následně jsme otevřeli úplně nový segment – nealko pivo s přírodními ovocnými příchutěmi. Nejprve to byla Švestka, v roce 2010 jsme řadu novinek završili nealko pivem Višeň.
Zahájili jsme novou kampaň „Pivo jako šperk“, kterou používáme dodnes. Otevřeli jsme další značkové prodejny a zvýšili export.
Zaměstnanci si sami zvolili své firemní hodnoty: otevřenost, důvěru, spolupráci, odpovědnost, pozitivitu, odvahu a pokoru.
![](/ver/20201021083042/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-12-prechod-2006-2010-soucasnost-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083042/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-12-prechod-2006-2010-soucasnost/436x299.jpg)
![](/ver/20201021083043/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-13-soucasnost-pozadi/motive-story-background.jpg)
![](/ver/20201021083044/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-13-soucasnost-2/441x286.jpg)
Současnost
Bezpečná známost
Jdeme vytrvale za svým snem vařit to nejlepší, poctivé pivo. Trvale investujeme do zvyšování kvality – ta je pro nás vyšší hodnotou, než objem produkce a výše zisku.
Vyrábíme 16 druhů piv, mezi nimi pivo bezlepkové, atraktivní Černou lavinu nebo svrchně kvašený Bohemian Ale.
Nadále odmítáme balit pivo do nevratných PET lahví a hliníkových plechovek.
Vytvořili jsme koncept Rotující pípy, rozšiřujeme síť franšízových podniků Bernard Pub a Bar.
Vydáváme magazín Vlastní cestou, udělujeme Bernardovu cenu za příkladné a férové činy.
K 30. výročí existence Rodinného pivovaru Bernard jsme otevřeli návštěvnické centrum.
![](/ver/20201021091115/variant/story/pivovar/pribeh-pivovaru/bernard-pribeh-pivovaru-13-soucasnost/motive-story-background.jpg)